30 maj 2022


latarki atex

Oświetlenie roweru to podstawa, lecz nie każde zapewnia takie same efekty. Poszukując profesjonalnych lamp, powinniśmy ocenić najważniejsze parametry, by mieć pewność, że wybrane przez nas oświetlenie sprawdzi się w każdych, nawet najtrudniejszych, warunkach. Podpowiadamy, o czym pamiętać.

Oświetlenie roweru - co mówią o tym przepisy?

Lampy rowerowe dzielimy na 3 podstawowe rodzaje: przednie ostrzegawcze, przednie oświetlające i tylne ostrzegawcze. Czym się charakteryzują? Pierwsze z wymienionych, czyli przednie ostrzegawcze mają kluczową rolę, bo sprawiają, że rowerzysta jest widoczny. Drugi rodzaj - przednie oświetlające - cechuje mocny strumień światła, na tyle, że rowerzysta jest widoczny dla innych. Tylne ostrzegawcze zaś zapewniają, że rower jest widoczny od tyłu na drodze. Czy rower powinien być wyposażony w te wszystkie typy oświetlenia, co mówią o tym przepisy? 

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym nie pozostawia wątpliwości i nakłada obowiązek posiadania pozycyjnych świateł zamontowanych na stałe z przodu i z tyłu, a także czerwonego światła odblaskowego. Pamiętajmy więc o tym, żeby podczas przygotowań roweru do sezonu, zadbać o odpowiednie oświetlenie rowerowe. Zapewni nam to bezpieczeństwo, ale i uchroni przed mandatem karnym. 

Oświetlenie - ile lumenów?

Przed kupnem zwróćmy uwagę na najważniejsze parametry! Oferta akcesoriów rowerowych, w tym oświetlenia jest tak bogata, że łatwo się zagubić, poszukując odpowiednich rozwiązań. Najważniejsze to wiedzieć, czego szukamy i skupić się na własnych potrzebach.

Jednym z ważniejszych parametrów, jaki warto dobrze przeanalizować, jest moc emitowanego strumienia światła wyrażona w lumenach. Im jest ich więcej, tym oświetlenie jest silniejsze. Dostępne jest ono w przedziale od 100 do nawet 2000 lm. W przypadku tych większych wartości mamy do czynienia z lampami dla profesjonalistów. Czy aż takich mocnych potrzebujemy, to zależy od tego, jak, gdzie i kiedy jeździmy. Przykładowo, jeśli poruszamy się głównie po dobrze oświetlonych mieście, nie ma sensu inwestować w oświetlenie z wielką ilością lumenów. Zupełnie inaczej to wygląda w przypadku rowerów MTB, które zostały zaprojektowane do radzenia sobie w najtrudniejszych warunkach, np. do jazdy w single truck, więc oświetlenie musi być tu absolutnie mocne i jakościowe.

Planując jazdę w ekstremalnych sytuacjach, po zmroku, w trudnym terenie, jak gęsty, ciemny, potrzeba minimum 600 lumenów, a zdecydowanie lepiej jak jest więcej - 800, 1000, 1200… Tutaj górna granica działa na naszą korzyść. Im więcej, tym lepiej. Biorąc to pod uwagę, polecamy szczególnie przednią lampę rowerową Mactronic Trailblazer - wyjątkowe źródło światła, zapewniające aż 2000 lumenów, co daje nawet 270 metrów skutecznego zasięgu oświetlenia. 

Nie tylko moc - inne ważne parametry

Moc to nie jedyna ważna rzecz, jaką należy ocenić przed zakupem. Weźmy pod uwagę szereg innych czynników. 

  • Jednym z ważniejszych jest wodoodporność, co ma szczególnie znaczenie, gdy zamierzamy jeździć w każdych warunkach, a więc niestraszna nam nawet ulewa. Jeśli lampa rowerowa ma to wytrzymać, koniecznie zainwestujmy w model o całkowitym zabezpieczeniu przed zachlapaniem - definiuje to symbol IPX4.

  • Inny istotny czynnik odnosi się do czasu działania lampy. Jeśli jest ona dobrze zaprojektowana z uwzględnieniem energooszczędności, może działać nawet przez kilkanaście (w trybie oszczędnym) lub kilka godzin (tryb intensywny). I tu chcielibyśmy zarekomendować niezwykle wydajną i super wytrzymałą lampę polskiego projektanta - Noise XTR 04. Nie zawodzi nawet podczas najdłuższych nocnych maratonów, bo świeci aż do 28 godzin i 30 minut.

  • A jakie zasilanie? Praktycznym rozwiązaniem dla rowerzystów MTB są lampy na akumulator lub po prostu zwykłe baterie, które zawsze można łatwo kupić i wymienić, gdy zajdzie taka potrzeba. Jeśli jednak mielibyśmy coś zarekomendować, to znacznie lepszym rozwiązaniem jest lampa rowerowa z akumulatorem ładowanym przez USB. A ideałem lampa rowerowa z funkcją power bank, dzięki której można planować nawet najdalsze wyprawy. 

  • Powinniśmy też dowiedzieć się o sposobie montażu, co dotyczy zarówno przedniej lampy rowerowej, jak i lampy tylnej. To dlatego istotne, że nie każda z nich będzie pasować do konstrukcji roweru. Zwróćmy też uwagę na to, czy lampa zapewnia tryby pracy - ciągły i migający.

Podsumowując, jest kilka czynników, jakie trzeba ocenić przed zakupem. Zapewni nam to komfortową jazdę nawet wtedy, gdy warunki - mówiąc delikatnie - nie będą zbyt przyjazne.