Oświetlenie roweru to podstawa, lecz nie każde zapewnia takie same efekty. Poszukując profesjonalnych lamp, powinniśmy ocenić najważniejsze parametry, by mieć pewność, że wybrane przez nas oświetlenie sprawdzi się w każdych, nawet najtrudniejszych, warunkach. Podpowiadamy, o czym pamiętać.
Oświetlenie roweru – co mówią o tym przepisy?
Lampy rowerowe dzielimy na 3 podstawowe rodzaje: przednie ostrzegawcze, przednie oświetlające i tylne ostrzegawcze. Czym się charakteryzują? Pierwsze z wymienionych, czyli przednie ostrzegawcze mają kluczową rolę, bo sprawiają, że rowerzysta jest widoczny. Drugi rodzaj – przednie oświetlające – cechuje strumień światła mocny na tyle, że rowerzysta jest widoczny dla innych. Tylne ostrzegawcze zaś zapewniają, że rower jest widoczny od tyłu na drodze. Czy rower powinien być wyposażony w te wszystkie typy oświetlenia, co mówią o tym przepisy?
Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym nie pozostawia wątpliwości i nakłada obowiązek posiadania pozycyjnych świateł zamontowanych na stałe z przodu i z tyłu, a także czerwonego światła odblaskowego. Pamiętajmy więc o tym, żeby podczas przygotowań roweru do sezonu, zadbać o odpowiednie oświetlenie rowerowe. Zapewni nam to bezpieczeństwo, ale i uchroni przed mandatem karnym.
Oświetlenie – ile lumenów?
Przed kupnem zwróćmy uwagę na najważniejsze parametry! Oferta akcesoriów rowerowych, w tym oświetlenia jest tak bogata, że łatwo się zagubić, poszukując odpowiednich rozwiązań. Najważniejsze to wiedzieć, czego szukamy i skupić się na własnych potrzebach.
Jednym z ważniejszych parametrów, jaki warto dobrze przeanalizować, jest poziom emitowanego strumienia światła wyrażony w lumenach. Im jest ich więcej, tym oświetlenie jest silniejsze. Dostępne jest ono w przedziale od 100 do nawet 2000 lm. W przypadku tych większych wartości mamy do czynienia z lampami dla profesjonalistów. Czy aż takich mocnych potrzebujemy, to zależy od tego, jak, gdzie i kiedy jeździmy. Przykładowo, jeśli poruszamy się głównie po dobrze oświetlonych mieście, nie ma sensu inwestować w oświetlenie z wielką ilością lumenów. Zupełnie inaczej to wygląda w przypadku rowerów MTB, które zostały zaprojektowane do radzenia sobie w najtrudniejszych warunkach, np. do jazdy w single track, więc oświetlenie musi być tu absolutnie mocne i jakościowe.
Planując jazdę w ekstremalnych sytuacjach, po zmroku, w trudnym terenie, jak gęsty, ciemny, potrzeba minimum 600 lumenów, a zdecydowanie lepiej jak jest więcej – 800, 1000, 1200… Tutaj górna granica działa na naszą korzyść. Im więcej, tym lepiej. Biorąc to pod uwagę, polecamy szczególnie przednią lampę rowerową Mactronic Trailblazer – wyjątkowe źródło światła, zapewniające aż 2000 lumenów, co daje nawet 270 metrów skutecznego zasięgu oświetlenia.
Nie tylko moc – inne ważne parametry
Moc to nie jedyna ważna rzecz, jaką należy ocenić przed zakupem. Weźmy pod uwagę szereg innych czynników.
- Jednym z ważniejszych jest wodoodporność, co ma szczególnie znaczenie, gdy zamierzamy jeździć w trudnych warunkach, a więc niestraszna nam nawet ulewa. Jeśli lampa rowerowa ma to wytrzymać, koniecznie zainwestujmy w model o całkowitym zabezpieczeniu przed zachlapaniem – definiuje to symbol IPX4.
- Inny istotny czynnik odnosi się do czasu działania lampy. Jeśli jest ona dobrze zaprojektowana z uwzględnieniem energooszczędności, może działać nawet przez kilkanaście (w trybie oszczędnym) lub kilka godzin (tryb intensywny). I tu chcielibyśmy zarekomendować niezwykle wydajną i super wytrzymałą lampę polskiego projektanta – Noise XTR 04. Nie zawodzi nawet podczas najdłuższych nocnych maratonów, bo świeci aż do 28 godzin i 30 minut.
- A jakie zasilanie? Praktycznym rozwiązaniem dla rowerzystów MTB są lampy na akumulator lub po prostu zwykłe baterie, które zawsze można łatwo kupić i wymienić, gdy zajdzie taka potrzeba. Jeśli jednak mielibyśmy coś zarekomendować, to znacznie lepszym rozwiązaniem jest lampa rowerowa z akumulatorem ładowanym przez USB. A ideałem lampa rowerowa z funkcją power bank, dzięki której można planować nawet najdalsze wyprawy.
- Powinniśmy też dowiedzieć się o sposobie montażu, co dotyczy zarówno przedniej lampy rowerowej, jak i lampy tylnej. To dlatego istotne, że nie każda z nich będzie pasować do konstrukcji roweru. Zwróćmy też uwagę na to, czy lampa zapewnia tryby pracy – ciągły i migający.
Podsumowując, jest wiele czynników, jakie trzeba ocenić przed zakupem. Zapewni nam to komfortową jazdę nawet wtedy, gdy warunki – mówiąc delikatnie – nie będą zbyt przyjazne.
